Czym jest transformacja cyfrowa i czy warto ją przeprowadzać?

16 sierpnia 2022

Dla większości konsumentów oraz przedsiębiorstw technologie cyfrowe to praktycznie codzienność i oczywistość. Firmy, które zostały na tradycyjnych analogowych rozwiązaniach ryzykują pozostaniem w tyle za konkurencją, która już korzysta z nowinek technicznych. Dlatego właśnie wiele przedsiębiorców zdecydowało się na cyfryzację.

Na czym to polega i jakie są zalety tej transformacji i czy są jakieś wady? Co oznacza tak właściwe termin technologia cyfrowa (DT)?

Otóż to wdrożenie tej technologii we wszystkie obszary działalności danej firmy, a tym samym sposobu jej funkcjonowania. Należy jednak zwrócić uwagę, że DT to nie to samo co cyfryzacja czy digitalizacja, choć są to niezbędne elementy, aby tak transformacja mogła być dokonana. Cyfryzacja to proces przeniesienia danych z formy fizycznej na postać elektroniczną. Digitalizacja oznacza zaś wykorzystanie cyfrowych informacji do optymalizacji pracy. DT to całkowite zmiany w prowadzeniu firmy i oparciu jej na technologii cyfrowej. Wymaga to głębokiej analizy wszystkich aspektów działalności, które można lub trzeba udoskonalić w trakcie tego procesu.

Transformacja cyfrowa zahacza o wiele poziomów działalności firmy zaczynając od sposobu zatrudnienia osób po modyfikację procesów biznesowych czy wprowadzenia nowych metod gromadzenia, analizowania i wykorzystywania danych. Ta firmowa rewolucja to wiele radykalnych kroków i eksperymentów. Odnawia obecne procesy biznesowe co jest niezwykle trudne, a w efekcie może też chwilowo zakłócić działanie firmy, ale niezbędne, aby nie pozostawać w tyle za konkurencją. Dzisiejszy konsument to osoba, która korzysta codziennie z nowoczesnych technologii cyfrowych takich jak: smartfony, aplikacje, usługi VOD czy chociażby portale społecznościowe. Bieżący kontakt z nowościami technologicznymi sprawia, że jest coraz bardziej przyzwyczajony wręcz uzależniony od nich, a tym samym jego oczekiwania wobec usługodawców rosną. Dlatego też, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów firmy coraz bardziej zagłębiają się w cyfryzację. Technologiczni potentaci prześcigają się w dostarczeniu wciąż to nowych rozwiązań choćby maszynowego uczenia, przetwarzania dużych zbiorów danych w celu lepszego poznania obecnego konsumenta.

Firma, która pozostanie w świecie analogowym zostanie uznana za przestarzałą i niespełniającą oczekiwań własnych klientów. Priorytet na dziś to wdrożenie wygodnych, szybkich kanałów cyfrowych, a także sięgnięcie, po rozwiązania które zoptymalizują pracę firmy. Transformacja cyfrowa to m.in: automatyzacja procesów. Efektem będzie to, że pracownicy mogą łatwiej i szybciej wykonywać swoje obowiązki, a to znacząco zwiększy ich produktywność, bo porostu nie muszą wykonywać zbędnych czynności co zaowocuje wzrostem zysków firmy. Automatyzacja dotyczy zarówno działu HR jak i finansów. Odciąża to pracę w takich zakresach jak lista płac i rozliczeń, sam proces odbywa się znacznie szybciej i efektywniej. DT to również lepsza współpraca między działami i tu też zobaczymy wzrost wydajności, współpracownicy komunikują się między sobą, wymieniają kluczowe informacje co napędza wzrost efektywności. Pomocne zapewne w tej kwestii będą rozwiązania chmurowe i współdzielenie plików. Transformacja cyfrowa była też warunkiem koniecznym, aby można było przejść na pracę zdalną podczas pandemii, zmuszając firmy, do działań które dałyby pracownikom możliwość pracy z domu. Te ruchy okazały się na tyle zadawalające, że wiele organizacji zakłada utrzymanie tych rozwiązań nawet gdy epidemia całkowicie wygaśnie. Przeprowadzenie DT w firmie wymaga postawienia, na rozwiązania które przede wszystkim zmaksymalizują szybkość działania jednocześnie zapewniając maksymalne bezpieczeństwo organizacji. Cały proces cyfryzacji jest dość rozciągnięty czasowo.

Poszczególne rozwiązania wdrażane są stopniowo i z tego powodu można wyróżnić kilka najważniejszych trendów:

  1. Rozszerzona chmura — pamięć masowa zapisana w Internacie to najprężniejsza gałąź w IT. Według wszelkich danych wydatki w tym obszarze mogą przewyższyć sumę wszystkich kosztów związanych z transformacją.
  2. Demokratyzacja innowacji — zmienione podejście do wprowadzanych innowacji po to, aby zaspokoić potrzeby konsumentów. Innowacje są bardziej ukierunkowane na użytkownika, a nie na dostawcę i dzięki temu każdy ma wkład we wprowadzaniu innowacji.
  3. Przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym — to dzięki rozwojowi technologii IT jest możliwość natychmiastowego przetwarzania danych. Skutkiem tego są niezawodne i w pełni zautomatyzowane rozwiązania pozwalające określić preferencje użytkowników oraz ich zachowanie i od razu reagować i dopasować ofertę do ich potrzeb.
  4. Interakcje wirtualne — podczas pandemii stworzono trend na spotkania wirtualne, a ich zasięgi wciąż rosną i cieszą się niesłabnącą popularnością. Umożliwiają nie tylko kontakty klientów między sobą, ale również zakupy, płatności czy wysyłki kurierskie. To wszystko razem powoduje, że efektywność firm rośnie nie podbijając kosztów.

To wszystko może brzmi trochę obco i przytłaczająco. Należy jednak rozważać, że największym błędem jest założenie, że cała konkurencja jest bardziej zaawansowana technologicznie.  Być może wynika to z tego, że najszybciej transformują najwięksi gracze na rynku, a małe firmy pozostają w tyle lub cały proces trwa zdecydowanie dłużej i wolniej. Gdy firmy formułują i opracowują strategię transformacji wiele mogą nauczyć się od dyrektorów i liderów z branży IT którzy już od dawna rozpoczęli ten proces. Transformacja jest to ogromne wyzwanie i przedsięwzięcie szczególnie w wypadku dużych firm. Jeśli jedna zostanie prawidłowo przeprowadzona i wdrożona przeobrazi firmę na doskonale dostosowaną do wymagań klientów jednostkę gospodarczą, odporną na szybko zmieniającą się cyfrową rzeczywistość.

Other entries

Stres w pracy — jak sobie skutecznie pomóc?

Stres w pracy — jak sobie skutecznie pomóc?

Dla wielu ludzi praca stanowi największe źródło stresu To właśnie na tej płaszczyźnie oczekuje się od ludzi maksymalnej skuteczności, odpowiedzialności i terminowości. Jeśli te czynniki potraktujemy jako zewnętrzną presję to mamy praktycznie pewność, że wcześniej czy...

czytaj dalej
Certyfikat Salesforce – dlaczego warto go mieć?

Certyfikat Salesforce – dlaczego warto go mieć?

Certyfikaty Salesforce są adekwatne do stopnia zaawansowania, umiejętności oraz doświadczenia danej osoby. Każdy zdobyty dodatkowy certyfikat w odpowiedniej kolejności jest ogromnym krokiem w rozwoju kariery developera, administratora, konsultanta czy architekta w tej...

czytaj dalej
Awans w branży IT

Awans w branży IT

Praca w branży IT to w obecnych czasach marzenie wielu osób, które rozpoczynają karierę zawodową, chcących funkcjonować w świecie nowych technologii. Gdy uda się nam zdobyć pierwszą wymarzoną pracę czujemy się generalnie szczęśliwi i spełnieni jednak w pewnym momencie...

czytaj dalej