Dobre relacje w pracy i czy warto o to dbać?

17 lutego 2023

W pracy spędzamy wiele godzin w ciągu dnia i jest to nieodłączna część naszego życia. Niejednokrotnie wracając do domu jesteśmy tak zmęczeni, że wolimy w nim zostać w ciszy i spokoju zaniedbując tym samym relacje z innymi ludźmi czy nawet rodziną, bo w pracy dużą cześć uwagi skupialiśmy na współpracownikach. Czasem bywa inaczej, skupiamy się tylko na określonych zadaniach nie zwracając uwagi na kolegów z zespołu. Trzeba jednak pamiętać, że najlepszym rozwiązaniem jest oddzielenie życia zawodowego od prywatnego grubą kreską. Zastanówmy się czy dobre relacje w pracy mają wpływ na codzienne obowiązki. Dla młodych pracowników relacje w pracy są bardzo ważne. Wielu z nich woli, aby ten czas który spędza w firmie nie był wypełniony złością, zawiścią czy obojętnością. Kiedy z kimś pracujemy chcemy go lepiej poznać i nie ma w tym zupełnie nic nowego ani złego. Relacje są ważne, ponieważ atmosfera, kiedy boimy się do kogoś odezwać, zastanawiamy się jak i kim rozmawiać, aby go nie urazić, boimy się poprosić kogoś o pomoc to wszystko sprawia, że nasza wydajność spada. Mało tego, dość często zdarza się, że kiedy relacje między pracownikami są napięte, a nam towarzyszy ciągły stres to pojawia się nawet myśl o zmianie pracy. To nie nowość, że potrzebujemy w pracy wspólnego motywowania się, wzajemnej pomocy czy po prostu pójść na wspólną kawę na przerwie, aby porozmawiać o zupełnie innych sprawach niż obowiązki zawodowe. Z pewnością dla ogromnej części osób pracujących dobra, miła i życzliwa atmosfera w pracy sprawia, że idziemy do niej z przyjemnością, a swoje obowiązki wykonujemy rzetelnie i efektywnie. Warto więc zadbać o to by w pracy panowały odpowiednie kontakty i trzeba o to zadbać na każdej płaszczyźnie. Od korelacji w pracy do przyjaźni upływa trochę czasu. Bywa tak, że fantastycznie się z kimś dogadujemy więc zupełnie naturalnym jest, że przenosimy to na grunt prywatny. Ale faktem też jest, że mimo doskonałego kontaktu w pracy nie umiemy znaleźć wspólnego języka poza nią. Trudno jest jednoznacznie określić czy takie przyjaźnie z pracy są dobre czy nie, to zależy od nastawienia, wpływu tych relacji na wykonywanie obowiązków oraz innych czynników. Czasem bywa też tak że nawet najlepsze znajomości nie wytrzymują próby czasu, a takim przykładem może być odejście z pracy jednej z osób. Sytuacji może być wiele i nie ma jakiegoś utartego schematu. Problematyczna może natomiast okazać się przyjaźń pracownika z szefem.

W takiej relacji również jest potrzebny dystans i chłodne spojrzenie, aby nikt nie wykorzystywał faktu, że przełożony jest jednocześnie bliską mu osobą. Poza tym dla innych pracowników taka bliska znajomość kolegi czy koleżanki z przełożonym może wydawać się podejrzana, bo zapewne zrodzi się pytanie czy taka osoba jest na preferencyjnych zasadach od innych. Dlatego warto pamiętać by bliskie kontakty prywatne pozostawić właśnie na tym gruncie. Nie mniej warto budować zdrowe, dobre relacje w pracy, bo korzystają na tym wszyscy. Ludzie to podstawa, bez niech żaden zakład pracy nie osiągnie sukcesu. Trudno jednak osiągnąć idealne założenia firmy, jeśli pracownicy się nie lubią, rywalizują ze sobą i nie zabiegają o to by żyć ze sobą w zgodzie. Najważniejsza myśl w tej kwestii to: dobry zespół to zgrany zespół. Fakty są takie, że nie wszyscy musimy się lubić czy kochać, ale atmosfera wsparcia, pomocy, braku rywalizacji wpływa zdecydowanie korzystnie na warunki pracy. Wtedy, gdy jest dobrze, miło, spokojnie chce się nam pracować, lubimy nasze obowiązki i identyfikujemy się z naszą firmą. Miła atmosfera w miejscu pracy daje nam poczucie, że jesteśmy częścią ważnej całości, a nie tylko małym trybikiem w maszynie. Nie obawiamy się współpracy, bo wiemy, że działamy wspólnie, a każdy z nas jest tak samo ważny. Współczesny przedsiębiorca doskonale wie jak ważne jest by pracownicy dobrze się znali i lubili swoją pracę. Dlatego tak często organizowane są wyjazdy czy wyjścia integracyjne, które sprawiają ze te relacje międzyludzkie się zacieśniają i pogłębiają. Relacje w miejscu pracy to wypadkowa wielu składowych czynników. Najważniejsze z nich to zaufanie, włączenie do grupy, szacunek oraz otwarta komunikacja. Jak to najprościej ująć w słowach?

  1. Zaufanie — to bardzo istotny element budowania relacji. Cały zespół wie, że mogą na siebie liczyć w każdej sytuacji. To wartość, którą buduję się na przestrzenie czasu dlatego warto brać odpowiedzialność ze własne błędy, dochowywać danego słowa, dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami. Nade wszystko ważna jest uczciwość i szczerość między pracownikami.
  2. Szacunek — zespoły, które darzą się wzajemną sympatią i szacunkiem, doceniają wkład drugiej osoby i wdrażają podobne działania oparte na zbiorowej kreatywności i wiedzy. Aby powstał wzajemny szacunek warto zainteresować się perspektywą innych pracowników w zespole a także być otwartym na inne spojrzenie kolegów na różne tematy nawet jeśli różnią się od naszego.
  3. Włączenie do grupy — to podejmowanie różnych działań zarówno w pracy jak i poza nią. Jest to cecha powiązana ze współpracą, realizowaniem wspólnie projektów, dzielenie się pomysłami oraz wiedzą.
  4. Otwarta komunikacja — to bardzo ważny element budowania relacji. Wiąże się to z aktywnym słuchaniem współpracowników, ale również wyrażanie własnego zdania. Aby relacja w komunikacja była odpowiednia należy dopytywać drugą osobę o jej punkt widzenia, aby ją dobrze zrozumieć.

O relacje warto dbać na wielu płaszczyznach, ale przede wszystkim pielęgnować te ze współpracownikami i kolegami z zespołu. To zapewni wszystkim komfort, zwiększy poziom zadowolenia z pracy, co w praktyce przełoży się na wyższą efektywność i lojalność wobec pracodawcy nie wspominając już jaki ma to ogromny wpływ na zyski i rentowność firmy. Dobre relacje wśród pracowników to wielki sukces całej załogi i firmy i nie należy się przed nimi bronić, a wręcz należy o nie zabiegać.

Other entries

Słowniczek pojęć internetowych cz.2

Słowniczek pojęć internetowych cz.2

Dziś dalsza część słowniczka pojęć związanych z pojęciami internetowymi, które są używane codziennie, a mogą być nie do końca nam znane. Digitalizacja — to cyfrowa postać, która jest nadawana pismom i dokumentom zawartych na nośnikach danych. E- administracja...

czytaj dalej
Słowniczek pojęć internetowych cz.1

Słowniczek pojęć internetowych cz.1

W XXI w. prawie każdy i to bez względu na to, ile ma lat, codziennie siada do komputera, laptopa czy innego urządzenia, gdzie w szerokim zakresie może korzystać z Internetu. Ktoś skończył szkołę czy uczelnie o profilu informatycznym, ktoś inny zdobył wiedzę na kursach...

czytaj dalej
Na jakich stanowiskach pracują programiści?

Na jakich stanowiskach pracują programiści?

Intensywny wzrost nowych technologii sprawia, że również stanowiska pracy w branży IT ewoluują w ogromnym tempie. Autorzy oprogramowania wpływają już praktycznie na każdy aspekt naszego życia. Firmy o różnym profilu, coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania...

czytaj dalej