Kto jest kim w software housie? Słowniczek stanowisk

5 grudnia 2019

W software housach panuje jasna struktura organizacyjna, każdy pracownik zajmuje określone stanowisko i pełni konkretną funkcję. Jednak dla osoby, która jest w tym środowisku nowa, albo jedynie z nim współpracuje, obcobrzmiące nazwy mogą nie przybliżać profesji danego specjalisty, właśnie dlatego stworzyliśmy ten oto słowniczek pojęć.

Project Manager to osoba, która prowadzi projekt i sprawia, że pomysły stają się pełnoprawnym programem. To on pośredniczy między klientami a developerami i przekłada żargon programistów na ludzką mowę.

Quality Assurance to inaczej tester, czyli osoba poszukująca bugów (błędów), które powstały w czasie tworzenia aplikacji. Jego zadaniem jest tworzenie scenariuszy testowych, czyli ścieżek użytkowania, a następnie wprowadzenie ich w życie i sprawdzenie, jak działa usługa.

CTO, Chief Technology Officer, jest liderem developerów, który posiada kompetencje twarde z branży programowania oraz miękkie ułatwiające rozwiązywanie konfliktów. Odpowiada za zasoby technologiczne firmy oraz jej rozwój na tej płaszczyźnie. Jest również odpowiedzialny za komunikację wewnątrz zespołu.

UX and UI Graphic Designer, czyli grafik odpowiedzialny za projektowanie doświadczeń użytkownika. Co to właściwe znaczy? Osoba na tym stanowisku dba o to, by aplikacje były przyjazne, intuicyjne i funkcjonalne dla użytkownika. Pomyśl o aplikacji, w której nie potrafisz dokonać zakupu – oto przykład produktu, który wymaga konsultacji z UX. Dzięki pracy specjalisty można uniknąć błędów i co za tym idzie, sprawniej realizuje się cel.

iOS Developer to programista zorientowany w systemie iOS, z kolei Android Developer programuje wszystkie urządzenia z oprogramowaniem Android.

Web Developer, czyli rdzeń software house’u. Web Developer posiadł wiedzę z projektowania i logiki aplikacji, czyli Back endu oraz wie, jak ma wyglądać jej część wizualna, czyli Frontend. Idąc tym tropem, można podzielić developerów na Backend Developerów, czyli osoby pracujące na warstwie logicznej i serwerowej aplikacji i Frontend Developerów – specjalistów zajmujących się warstwą wizualną apki. Jeśli jednak mamy do czynienia z programistą, który posiadł wiedzę z tych dwóch obszarów (Backend i Frontend) to mówimy o tzw. Full Stack Developerze.

Pozostałe wpisy

C — języki programowania w pigułce

C — języki programowania w pigułce

Język C jest najstarszym, a jednocześnie najpopularniejszym z używanych języków wśród programistów. Jest też językiem strukturalnym niepotrzebującym programowania obiektowego, choć samo kodowanie obiektowe jest w nim jak najbardziej możliwe....

czytaj dalej
Kotlin — języki programowania w pigułce

Kotlin — języki programowania w pigułce

Kotlin czy warto się go nauczyć, korzystać i postawić właśnie na niego? Przyroda nie lubi próżni, IT nie pozostaje w tyle jeśli chodzi o uzupełnianie miejsc, gdzie powstała luka. Co chwila powstają nowe myśli, języki i technologie, a jeszcze inne wracają pod trochę...

czytaj dalej
Python — języki programowania w pigułce

Python — języki programowania w pigułce

Kiedy podejmiesz życiową decyzję i zaczniesz interesować się programowaniem, dość szybko trafiasz na język Python. Jest jednym z bardziej popularnych języków ze względu na konkretne zastosowanie, które stało się obiektem zainteresowania niejednej osoby kodującej....

czytaj dalej