Wirtualna sprzedaż – znak naszych czasów
Ostatnie dwa lata wykazały, że sprzedaż wirtualna rośnie, rozwija się szybko i prężnie. Co wpłynęło na takie zachowanie rynku? Oczywiście głównym powodem była pandemia, która ograniczyła kontakty osobiste do minimum i spowodowała, że sprzedaż szybko znalazła nowe kanały dostępu do klienta. Rozmowa prowadzona przez komunikatory wizyjne bądź za pomocą czatu czy maila stała się normą. Zamiast pojechać do klienta z ofertą, przedstawiamy całość wirtualnie. Rozmowy toczą się na różnych poziomach, nie tylko przedstawiciele handlowi, ale też managerowie i dyrektorzy korzystają z wirtualnej komunikacji.
To już nie jest tylko trend, teraz tak pracujemy.
Wraz z postępem technologicznym i rozwojem sztucznej inteligencji (AI) sprzedawcy mają teraz narzędzia potrzebne do szybkiego znajdowania potencjalnych klientów i finalizowania sprzedaży – bez wychodzenia z domu. W rzeczywistości coraz częściej rozmawiamy z klientem lub potencjalnym klientem online, zamiast spotykać się z nimi w sali konferencyjnej. Rozmowy są krótsze, skonkretyzowane, a poruszane tematy pozwalają na utrzymanie relacji z klientem bez uścisku dłoni. Część firm wypracowała własne scenariusze takiej sprzedaży, inne zaoferowały pracownikom specjalistyczne szkolenia dające możliwość odnalezienia się w nowej sytuacji. Technologia również nie pozostała w tyle, Salesforce daje możliwość zidentyfikowania potrzeb klienta szybciej i sprawniej, a także lepiej dostosowując z nim kontakt, pokazując preferencje i najlepsze momenty do tego celu
Jak sprzedaż wirtualna wpływa na zespoły sprzedażowe?
Konsekwencje wirtualnej sprzedaży wykraczają również poza rozmowę sprzedażową. Menedżerowie na nowo zastanawiają się nad modelami zatrudnienia w sprzedaży. Coraz częściej zapełniają szeregi przedstawicieli w biurze i pracowników ds. rozwoju sprzedaży, zamiast wzmacniać zespoły sprzedaży w terenie. Takie działania dają też znaczące oszczędności mocno nadwyrężonych przez pandemię budżetów, inwestycje w samochody firmowe i potrzebne do nich paliwo spadły znacząco. A wszystko to dzięki przyjęciu nowej technologii, takiej jak narzędzia do wideokonferencji, oprogramowanie AI i aplikacje mobilne.
Czy to oznacza, że przedstawiciele handlowi w terenie mogą czuć się komfortowo w swoich biurach domowych? Ani trochę. Sprzedaż terenowa odgrywa ważną rolę w budowaniu relacji z klientami. Przedstawiciele handlowi stwierdzają, że budowanie osobistych relacji ma znaczący wpływ na konwersję potencjalnego klienta. Potrzebują też dodatkowego wsparcia i szkoleń, aby naprawdę dobrze się rozwijać w nowym środowisku cyfrowym. Generalnie są zadowoleni ze swojej zdolności do zdalnej realizacji limitów, ale powiedzieli również, że sprzedaż wirtualna wiąże się z brakiem przygotowania. Niewielu stwierdziło, że przeszli doskonałe szkolenie w tej nowej rzeczywistości.
A co z najważniejszym czynnikiem sprzedażowego równania?
Klienci oczekują połączonego, spersonalizowanego – i co najważniejsze szybkiego – zaangażowania zespołów sprzedażowych i marek. Zasady zaangażowania zmieniają się każdego dnia, a dane pokazują, że sprzedaż wirtualna rośnie. Biorąc pod uwagę tę zmianę, zespoły sprzedaży, które mogą szybko się dostosować, będą coraz bardziej skuteczne w środowisku sprzedaży opartej na technologii cyfrowej. Korzystając z danych pochodzących z Salesforce, wykorzystujesz wiarygodne źródło, którego najważniejszym elementem jest klient. Oznacza to, że informacje o kliencie i jego preferencjach są zawsze dostępne. Niezależnie od tego, jak obecnie wygląda jego kontakt z marką.
Pozostałe wpisy
Trendy technologiczne na 2023 rok
W obecnym świecie, w którym królują już różne technologie, z dnia na dzień powstają kolejne bardziej zaawansowane rozwiązania. To właśnie dzięki tym technologiom niektórzy stawiają na rozwój rozszerzonej rzeczywistości, aby stworzyć kopię realnego świata. Dzięki takim...
Czy programista zostanie zastąpiony przez Sztuczną Inteligencję?
AI, czyli sztuczna inteligencja jest nam znana od mniej więcej 70-ciu lat. Kiedyś przemysł filmowy pokazywał filmy z udziałem AI, gdzie wysoko rozwinięte maszyny i roboty zdominowały Świat, ale na szczęście do takich scenariuszy daleko, co wcale nie oznacza, że to...
Chmura obliczeniowa – jej zalety i wady
Chmura obliczeniowa to istotny fenomen w dzisiejszych czasach. Znalazła zastosowanie w praktycznie każdej działalności bez względu na jej wielkość. Zarówno małe, jak i duże firmy potrafią w pełni wykorzystać jej możliwości. Najtrudniejszy jest pierwszy krok, kiedy się...